Bez kategorii

Oznaki napięcia – jak je rozpoznać i im przeciwdziałać?

Oznaki napięcia – jak je rozpoznać i im przeciwdziałać
Oznaki napięcia – jak je rozpoznać i im przeciwdziałać

Stany napięcia o różnym nasileniu występują u niemal każdego. Będąc w sytuacji stresowej, trudno czasem trzymać nerwy na wodzy, a ciało manifestuje objawy dyskomfortu mimo ludzkiej woli. Jeśli trudno nad nimi zapanować i życie z nimi staje się zbyt uciążliwe, warto poszukać pomocy u specjalisty.

Jakie są oznaki napięcia?

W obecnych czasach życie w ciągłym pośpiechu i stresie przekłada się na napięcie emocjonalne i fizyczne. Bóle głowy czy przyspieszone tętno to tylko jedne z wielu zdrowotnych objawów. Nie są one jednak widoczne gołym okiem dla otoczenia. Zupełnie inaczej jest w przypadku objawów napięcia, które są zauważalne przez inne osoby. Do nich należy np. obgryzanie paznokci, które jest sposobem na walkę z destrukcyjnymi instynktami. Kolejną oznaką napięcia jest też bębnienie palcami po stole w sytuacji, gdy np. ktoś powstrzymuje się przed działaniem otwartym, czyli np. wyjściem z pokoju na skutek znudzenia. Ponadto wiele osób w chwilach stresu bawi się też włosami. Takie zachowanie pojawia się, kiedy komfort psychiczny jest w jakiś sposób zagrożony. Co więcej, istnieją nawet osoby, które ssą kciuki, zaciskają pięści czy cierpią na tzw. bruksizm, czyli zgrzytanie zębami. Początkowo ignorowane przejawy napięcia mogą z czasem stać się zachowaniami nawykowymi. Dlatego w przypadku takich problemów sprawdzi się terapia indywidualna. Dzięki niej osoba nieumiejąca poradzić sobie samodzielnie z reakcjami własnego ciała na stres, z pomocą psychologa znajdzie sposoby na kontrolę nad nimi i pozna receptę na ich wyeliminowanie.

Czy oznaki napięcia można zwalczyć samodzielnie?

Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, bo wszystko zależy od stopnia zaawansowania danego problemu. Pierwszym krokiem jest uświadomienie sobie jakie okoliczności wywołują taki stan. Dobrym sposobem jest identyfikacja sytuacji, która wyzwoliła uczucie niepokoju. Kolejna z technik to przyjrzenie się sobie samemu z punktu widzenia obserwatora danego zdarzenia i zastanowienie się jaki wnioski mogłaby ona wyciągnąć. Taka autoanaliza może zaprowadzić do bardzo wartościowych spostrzeżeń. Z innych technik w walce z oznakami napięcia pomocna może być też joga, medytacja czy nawet odprężający masaż. Relaks tuż przed stresującą sytuacją pozwala bowiem lepiej kontrolować sygnały zdenerwowania wysyłane przez ciało.

Kiedy potrzebna jest pomoc specjalisty?

Stany napięcia, jeśli są procesem powtarzającym się i długotrwałym, mogą z czasem przerodzić się w nawyk. Osoba, która nie jest świadoma sygnałów wysyłanych przez własne ciało, nie będzie też potrafiła samodzielnie je kontrolować ani im przeciwdziałać. W takim przypadku zaleca się pomoc psychologiczną. Forma terapii jest dostosowywana do indywidualnych potrzeb i pomaga walczyć z objawami napięcia u źródła. Niektóre z zachowań bowiem mogą mieć swoje korzenie w dzieciństwie, inne zaś są nabyte niedawno na skutek różnych czynników takich jak trauma wywołana jakiś przeżyciem czy jako efekt ekspozycji na długotrwały stres. Praca z psychoterapeutą pozwala krok po kroku zwalczyć oznaki napięcia, a także nauczyć się im zapobiegać.

Dodaj komentarz

W tym miejscu możesz zostawić swoją opinię