Biznes i finanse

Prawa klienta kupującego przez internet

Prawa klienta kupującego przez internet
Prawa klienta kupującego przez internet

Sprzedaż przez internet jest popularna. Statystyka wskazuje, że stanowi poważną konkurencję dla sprzedaży w stacjonarnych sklepach. Konsumenci mają coraz większe zaufanie do sprzedaży przez internet i do płatności mobilnych. Oferta internetowa jest bogatsza niż towar eksponowany na półkach, a zdjęcia są bardzo dobrej jakości. Dokładny opis przedmiotu pozwala zorientować się co do rozmiarów i funkcjonalności wybranej rzeczy. Sprzedaż internetowa, jak każda inna, daje klientowi określone prawa.

Przemyślenie zakupu

Kupowanie w internecie jest obarczone pewnym ryzykiem – nie można zobaczyć rzeczy, dotknąć, ocenić wizualnie, czy przedmiot jest tym, o który klientowi chodziło, ostatecznie nie odpowiada jego wyobrażeniom. Może okazać się, że odcień koloru jest inny, albo ubranie jest za małe/za duże, a rozmiar mebla jest rozbieżny z opisem produktu. Oglądając jedynie zdjęcia, trudno jest ocenić, jak faktycznie wygląda dana rzecz, dlatego łatwo o pomyłkę. Na szczęście prawo przewiduje przy zakupach internetowych 14-dniowy okres po dokonaniu zakupu na przemyślenie i zastanowienie się nad dalszym losem zakupionego towaru w domu klienta.

Co mówią przepisy o prawach klienta?

W przypadku sporów między sprzedawcami internetowymi, a klientami indywidualnymi, ma zastosowanie art. 27 ustawy o prawach konsumenta, według którego konsument, który zawarł umowę (dokonał zakupu) poza siedzibą firmy (tj. przez internet) może w ciągu 14 dni zwrócić towar bez podania przyczyny i ponoszenia żadnych kosztów. Powyższe prawo klienta nie jest uzależnione od wadliwości rzeczy lub szczególnych okoliczności. Uprawnienie do odstąpienia od umowy zawartej przez internet to ochrona dla klientów, którzy kupując towary w sklepach internetowych, nie mają możliwości obejrzenia rzeczy i sprawdzenia ich właściwości. W takim przypadku umowę uznaje się za niezawartą, a strony muszą zwrócić wszystko, co wzajemnie świadczyły – klient zwraca towar, a sklep internetowy pieniądze. Kupujący ma także (z pewnymi wyjątkami) prawo do zwrotu kosztów przesyłki. W razie problemów z egzekwowaniem swoich praw konsument może poprosić o pomoc prawnika, który udzieli wszelkich wskazówek w kwestii załatwienia sprawy ze sklepem internetowym.

Ochrona przedsiębiorców

Przedsiębiorcy bardzo wiele towarów kupują przez internet i zawierają różnego rodzaju umowy z podmiotami świadczącymi usługi internetowe. W ich przypadku nie działa prawo do namysłu i nie mogą bez podania powodu skorzystać z prawa odstąpienia od umowy. W przypadku przedsiębiorców obowiązują inne zasady odstąpienia od umowy.

Popularność e-zakupów rośnie z roku na rok, a wraz z nią świadomość, że konsument nie jest skazany na łaskę lub niełaskę sklepu internetowego. Im więcej osób będzie dochodziło swoich praw w przypadku nieprawidłowości w sklepach internetowych, tym lepsza będzie ochrona klientów.

Więcej informacji o powyższej tematyce można odnaleźć na stronie kancelaria Warszawa.

Dodaj komentarz

W tym miejscu możesz zostawić swoją opinię